fredag 25 september 2009

Scones

Igår strax innan midnatt fick jag och min vän J.P en galen idé om att baka scones. Så det gjorde vi och dom blev såååååå goda. Jag brukar alltid misslyckas med mina, men inte den här gången. Dessa var så saftiga och goda. Dom åts givetvis med ost och marmelad. Riktigt mumsigt. Men så lätt det är att slänga ihop egentligen. Tar max 5 minuter och sedan 10 i ungen. Det är ju busenkelt. Så här gjorde jag mina scones:

8 dl Vetemjöl
75 gram Smör
3 dl Filmjölk
4 tsk Bakpulver
1 tsk Salt

Börja med att blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa. Blanda ner filmjölken och rör ihop till en deg. Dela den i fyra bitar och platta ut till runda kakor. Skär två skåror i varje kaka och nagga lite grann med en gaffel. In i ugnen på plåt med bakplåtspapper och låt gräddas där 10-12 minuter i 250 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar